Tuesday, October 27, 2009

poligami melayu

1. Poligami merupakan satu sunnah nabi. Sunnah ini amat sukar untuk diterima oleh kaum wanita tetapi menjadi anganan dan harapan untuk kaum adam melaksanakannya.

2. Mengapa amat sukar untuk melaksanakan poligami itu?. Sukar bagi suami untuk meminta izin isteri dan sukar juga untuk isteri memberi keizinan. Ada yg melakukannya tanpa pengetahuan isteri, justeru menghadapi kehidupan yg amat sukar.

3. Ada isteri yg sanggup meminta cerai apabila mengetahui suaminya ingin berkahwin lain walhal perbuatan kahwin lain ini bukanlah suatu kesalahan. Tiada isteri yg mahu meminta cerai apabila suaminya tidak solat, tidak menunaikan puasa atau tidak membayar zakat. Semua dosa yg nyata ini dapat diterima oleh isteri dengan pelbagai alasan tetapi apabila suaminya ingin berpoligami, tiada satu alasan pon yg boleh diterima oleh si isteri untuk mengizinkannya.

4. Saya berpendapat, "cinta" merupakan halangan utama untuk berpoligami. Kita tidak boleh berpoligami selagi kita bercinta. Cinta menjadikan poligami itu satu masalah. Kita tahu bahawa kebanyakan poligami yg berlaku pada zaman nabi bukan atas sebab cinta.

5. Saya percaya, setiap orang bercinta. Ada yg bercinta dari sekolah, ada yg baru bercinta, ada yg masih mencari cinta dan ada juga yg masih tidak sedar mereka sedang dilamun cinta. Cinta ini sebenarnya membuatkan kita alpa. Seperti yg saya tulis sebelum ini, apabila kita sudah menemui cinta, semuanya menjadi di luar kawalan.

6. Kita perlu sedar, cinta sebelum kahwin bukan la sunnah nabi kita. Cinta sebelum kahwin ini membuatkan kita hanyut mengikut perasaan yg di belai oleh syaitan. Kita telah cipta pelbagai kenangan indah semasa bercinta. Terlalu banyak janji sudah dipatri semasa bercinta. Kita cuba menjadikan dunia ini hanya milik kita berdua. Kita mula lupa, tuhan menentukan segalanya.

7. Setelah berkahwin, tuhan menentukan pertemuan suami dengan seseorang dan jodohnya juga sudah tertulis. Isteri akan merasa dikhianati. Isteri juga akan merasa diri sudah tidak beharga lagi. Tiupan angin cemburu dan kemarahan dari syaitan terus ditiupkan malah membawa kepada penceraian. Penceraian adalah sesuatu yg kita tahu tidak disukai oleh tuhan. Syaitan berjaya menghalang anak2 adam ini dari melakukan sunnah nabinya dan melanggar tuntutan agamanya.

8. Kita tidak boleh memilih sunnah yg mana kita hendak lakukan. Kita juga tidak boleh melawan ketentuan qada dan qadar. Kita hanya boleh mempersiapkan diri kita untuk menerima sesuatu ketentuan.

9. Saya percaya, bukan mudah untuk kita menolak kehadiran cinta sebelum berumahtangga. Persekitaran sekeliling tidak banyak membantu. Percaya la, tidak sukar untuk kita terus mengecapi kebahagian yg sedang kita miliki dari kita terus mencari kesukaran hanya untuk melakukan satu sunnah.

No comments: