Thursday, October 22, 2009

sejadah, kalimah dan bajet

1. Sejak kebelakangan ini banyak cerita tentang sejadah bangun seolah sedang bersolat. Ini semua karut. Jangan cuba merendahkan nilai islam di pandangan mata org bukan islam. Itu mengkhianati agama namanya.

2. Hari ini di Rusia, ada pula kejadian ayat2 Al-Quran keluar dari tubuh badan seorang budak berusia 9 bulan. Akan tetapi setakat hari ini belum ade berita memberitahu ayat itu dari surah mana. Harap ade kajian yg dijalankan bg mengelakkan berlaku salah tafsir mengenai islam.

3. Esok Perdana Menteri akan membentangkan bajet 2010. Saya berharap agar bajet kali ini tidak la terlalu menekankan semangat 1 Malaysia itu. Pengkhususan untuk kaum melayu perlu diberi keutamaan.

4. Saya berpendapat, bantuan atau peruntukan untuk golongan muda melayu perlu diberikan dan diuruskan dengan betul. Kerajaan tidak perlu meletakkan terlalu banyak syarat dan peraturan apabila memohon dana2 ini. Kerajaan sepatutnya mengumpulkan dulu belia2 melayu ini dan memecahkan mereka mengikut minat dan kebolehan.

5. Seterusnya, kerajaan cungkil sendiri potensi yg ada pd mereka. Perlu diingat, anak melayu bukan tidak berminat untuk berjaya, cuma mereka tidak tahu jalan untuk mencari kejayaan. Tambahan lagi, peluang untuk berjaya juga sgt tipis apabila terpaksa bersaing dengan bangsa yg terlebih dahulu berjaya dr kita.

6. Kerajaan perlu menjadi seperti bapa kpd anak2 cina. Apabila mereka lihat anak mereka tidak minat lagi untuk belajar di sekolah, bapanya akan mula mendorong anak2 mereka ke arah perniagaan yg mereka usahakan. Mereka didik anak mereka menguasai perniagaan keluarga mereka itu.

7. Mereka memastikan masa depan anak mereka tidak gelap. Anak yg tidak mempunyai sijil SPM itu didik menjadi pengusaha perniagaan sehingga berjaya. Oleh kerana itu kita dapat melihat perniagaan seperti bengkel motosikal/kereta, kedai runcit, hardware dan pelbagai lg perniagaan ini sentiasa diwarisi malah lebih berjaya dan berkembang.

8. Saya berharap perkara ini terjadi pula kepada anak2 melayu. Kerajaan perlu melahirkan sendiri usahawan melayu itu. Janganlah di sediakan dana dengan pelbagai syarat dan mengharap anak2 melayu ini akan tampil memohon dan berdikari. Kita akui bahawa anak2 melayu ini lalai dan tiada arah. Adalah menjadi tanggungjawab kita membela nasib mereka jika benar kita pejuang bangsa.

9. Saya percaya anak melayu itu boleh berjaya juga. Jangan kita nafikan hak melayu itu hanya kerana menjaga hati kaum bangsa asing ini. Kita majoriti, dan seharusnya hak kita juga menjadi manapoli di dalam bajet tahunan.

10. Kejayaan satu bangsa itu bergantung kepada pejuang bangsa itu memperjuangkan nasib bangsanya. Ketuanan melayu itu akan tercapai apabila kita bukan lg menjadi hamba di bumi sendiri.

No comments: