Tuesday, October 27, 2009

CEO Arab

1. Sejak dari semalam, setiap kata2 dari seorang CEO terlekat di fikiran saya. Perasaan marah tidak dapat di gambarkan. CEO yg menumpang tuah org melayu ini dengan bangga berdiri di depan puluhan orang2 melayu dan menyuruh orang2 melayu ini keluar dari budaya melayu yg tidak mebawa kemajuan.

2. Saya menerima kritikan dari setiap org lain termasuk bangsa asing. Akan tetapi, sebelum menegur orang lain kita perlu kenal diri sendiri dahulu. Jika ingin menyuruh org lain berjimat, ia bermula dari pemimpin. Kepimpinan melalui tauladan. Jika mahu org lain menepati masa untuk sampai ke suatu majlis, diri sendiri juga perlu menepati masa untuk memberhentikan majlis tersebut seperti yg dijanjikan.

3. Saya merasa terhina dengan kata2 CEO bangsa arab ini. Dia tidak layak untuk berkata apa2 yg dia sendiri tidak mendapat gambaran yg sebenar.

4. Sejak dari semalam juga, saya merasa tercabar. Saya sudah nekad untuk mencari kerja lain atau memulakan perniagaan sendiri. Saya mahu tunjukkan pada CEO arab ini bahawa kejayaan bermula dengan usaha. Setiap usaha pula tidak sah tanpa dugaan. Kejayaan sebenar datang dari keringat melawan segala dugaan dan cabaran ini. Apa guna menumpang kejayaan orang lain dan mendabik dada bahawa anda adalah seorang insan yg berjaya.

5. Saya yakin setiap anak melayu itu boleh berjaya. Masa akan menentukan.

6.Saya berharap agar CEO ini menikmati segala nikmat yg dia perolehi kerana saya yakin nikmat ini tidak akan kekal.

No comments: