Tuesday, October 13, 2009

perang melayu

1. Semua sudah sedia maklum bahawa Barisan Nasional telah menang di Bagan Pinang. Semua umat melayu juga turut menyaksikan bagaimana permusuhan antara penyokong kedua2 parti. Proses pengundian di tanah melayu ini semakin memperlihatkan perpecahan antara umat melayu itu sendiri.

2. Apabila kita bercakap mengenai perpaduan bangsa, ia perlu melampaui dari semua segi. Melayu itu bersatu tanpa mengira negeri kelahiran, tanpa memandang warna parti politiknya dan juga tanpa memperlihatkan taraf kehidupannya.

3. Keperluan dan kehendak untuk melayu itu bersatu sudah mencapai kepada tuntutan wajib.Melihat fenomena yg berlaku di Bagan Pinang, melayu itu perlu sedar bahawa permusuhan yg melampau ini akan merugikan diri kita sendiri.

4. Saya berpendapat, perlu ada satu pergerakan di luar sana yg terdiri dari golongan pemikir melayu membentuk satu gabungan antara setiap parti melayu untuk mencari atau mewujudkan satu suasana pilihanraya yg baru, yg lebih matang. Biarlah kita bertentangan fahaman politik namun untuk kita berperang sesama bangsa jauh sekali.

5. Melihat kepada keputusan EGM parti MCA, kita dapat menilai bahawa bangsa asing ini tetap bersatu walaupon tidak bersetuju dlm beberapa perkara. Mereka menerima kembali Dato Chua Soi Lek tetapi tidak diberikan jawatan. Di situ kita lihat bahawa menjaga ukhwah bangsa lebih utama dari perebutan kuasa.

6. Moga di masa akan datang kita akan lebih kenal siapa musuh yg sebenar.

No comments: