Wednesday, October 14, 2009

tongkat melayu

1. Ucapan Ketua Pemuda pada persidangan UMNO kali ini betajuk 'Di persimpangan jalan perjuangan'. Antara lain, beliau menyebut "Pembaharuan ke arah kepimpinan nasional Melayu yang lebih jitu akan boleh dilaksanakan sekiranya orang Melayu sendiri membuat anjakan kepada perjuangan yang berbekalkan keyakinan ketamadunan kita, atau civilisational confidence. Keyakinan ketamadunan ini bermakna kita yakin dengan keupayaan bangsa untuk melangkah ke hadapan, mengukir kejayaan tanpa perlu takut bayang-bayang sendiri. Inilah cabaran generasi kita".

2. Beliau juga menyebut, "Hak dan keistimewaan Melayu itu penting. Namun yang lebih penting adalah bagaimana bangsa kita diperkasakan. Apa yang perlu kita wujudkan ialah satu dimensi baru dalam perjuangan Melayu supaya pegangan ekonomi dan status bangsa kita dapat dimajukan, sesuai dengan semangat pemerkasaan Melayu yang wajib dicapai bersama. UMNO dan bangsa Melayu secara keseluruhannya, perlu beralih daripada kaedah atau setting defensif yang selalu menganggap ada orang lain mahu merampas hak dan hartanya, kepada Melayu yang berbekalkan keyakinan ketamadunan bangsa, mengukir visi kemajuan untuk masa hadapan. Inilah dilema Melayu yang baru ¡V persoalan generasi yang wajib dijawab. Adakah kita hanya mahu mempertahankan simbol demi simbol atau adakah kita berani menerima hakikat bahawa perlu ada perubahan mekanisme dan visi demi melihat bangsa Melayu itu terus melangkah maju? Bagi saya, pilihan kedua merupakan jawapannya".

3. Saya berpendapat, mempertahankan hak melayu di dalam perlembagaan adalah sebahagian di dalam visi memperjuangkan hak melayu. Memberi tongkat atau keistimewaan terhadap kaum melayu bukanlah satu tanggungjawab, tetapi satu kewajipan. Mengapa melayu harus diberikan pilihan untuk berjaya. Memperkasakan melayu adalah menyediakan melayu itu dengan segala keperluan dan kehendaknya. Perlukah kita bersetuju dengan pendapat Ketua Pemuda ini bahawa visi melayu bukan untuk mempertahankan kuota semata-mata, tetapi untuk merasa bangga melihat orang Melayu berjaya dengan kekuatan sendiri.

4. Melayu mampu mencipta kejayaan melalui kekuatan sendiri namun hak tetap hak. Kuota perlu dipertahankan. Perlu diingatkan, setapak kita mara kehadapan, mungkin 10 tapak pula bangsa asing ini mara. Apakah kuota sekecil ini adil bagi melayu yg mewakili majoriti?

5. Saya percaya, setiap anak melayu itu mempunyai visi untuk memertabatkan bangsa melayu ini. Kita tidak akan berjaya membina bangsa selagi kita tidak kenal bangsa kita. Kita akan tahu hak bangsa kita apabila kita sudah kenal bangsa kita. Ketamadunan bangsa lebih bernilai apabila setiap anak bangsa itu sentiasa diberikan hak yg wajib atas diri mereka.

6. Saya menaruh harapan kepada semua pejuang bangsa untuk menjulang bangsa melayu ini akan tetapi mengapa perlu kita kikis keistimewaan kita sendiri untuk kita diktiraf berjaya dan berdaya saing.

7. Bukan salah melayu jika ditakdirkan dengan beberapa keistimewaan di bumi melayu ini. Kita menerima kewarganegaraan bangsa asing bukan untuk bersaing bersama mereka. Janganlah kita jadikan mereka sebagai penanda aras bagi kejayaan bangsa kita.

8. Dalam masa yg akan datang, cabaran untuk bangsa melayu lebih hebat dan mencabar. Kita sepatutnya menuntut lebih lagi keistimewaan. Hak dan keistimewaan yg relevan mengikut masa dan zaman perlu ditambah.

9. Kini setelah 50 thn lebih kita merdeka, kita tidak lagi perlu mempertikaikan hak melayu ini tetapi memikirkan mana lagi hak kita yg perlu kita tuntut. Jangan kita biarkan bangsa asing ini menuntut sesuatu bukan hak mereka dalam masa yg sama mempertikaikan hak kita.

10. Sudah tiba masanya garisan berkembar untuk larangan memotong itu kita terangkan warnanya agar setiap bangsa di bumi melayu ini sedar batasan mereka.

No comments: