Thursday, October 8, 2009

BIADAP!!!

1. Sejak akhir2 ini kerap kali saya lihat beberapa wakil pembangkang yg bukan islam berkempen menggunakan ayat2 Al-Quran. Apakah perasaan sebenar melayu islam melihat perlakuan biadap ini?

2. Jika di zaman nabi dahulu, orang2 kafir selalu bertanya dan menguji nabi2 kita tentang kebenaran islam dan kewujudan Allah. Ia terjadi kerana ketika itu islam di dalam proses penerimaan. Kini org kafir lakhnat di Malaysia pula mempersendakan kata2 Allah di depan umat islam itu sendiri. Apakah mereka mempunyai kelayakan untuk membuat sesuatu tafsiran?

3. Seperti yg kita ketahui, untuk menafsir ayat2 Al-Quran itu, kita memerlukan pelbagai ilmu sampingan. Kebiasaannya, tugas menafsir Al-Quran diberikan kepada ulamak2 sahih islam.

4. Mengapa melayu membiarkan bangsa asing itu dengan sahaja mencari dan menghina kesalahan yg dilakukan oleh org islam. Bangsa asing ini dengan sengaja cuba mnyuruh kita memerangi kaum kita sendiri dengan menggunakan hujah dari kitab suci kita. Apakah tindakan ini benar?

5. Saya akui, kita dipersendakan kerana kesilapan dan kelemahan diri kita sendiri. Akan tetapi, itu bukan boleh dijadikan alasan untuk kita membiarkan bangsa asing itu mencerca bangsa kita yg lalai dan lupa dlm melakukan tanggungjawab sebagai org islam. Kita masih ade pendakwah islam kita sendiri. Kita tidak mahu bangsa asing ini menggunakan Al-Quran untuk mencari kelemahan islam. Jika budaya ini berterusan, saya tidak nafikan bahawa urusan dakwah itu tetap akan gagal. Malah jangan terkejut jika suatu hari nanti akan bertambah ramai golongan yg murtad.

6. Saya mahu melayu itu bersatu apabila berbicara tentang agama dan bangsa. Jangan kita bersorak apabila melihat bangsa asing ini membaca Al-Quran, tetapi kita tidak sedar setiap ayat yg dilafazkan oleh mereka hanya untuk memperlihatkan kepada penganut agama lain bahawa terlalu banyak kesalahan yg tertulis di dalam Al-Quran itu.

7. Saya masih ingat lagi tentang satu kisah yg berlaku di Sabah. Seorang individu murtad kepada kristian mempersoalkan tentang maksud ayat di dalam surah Al-Fatihah. Katanya, "setiap individu islam itu membaca surah Al-Fatihah di dalam solatnya termasuk la nabi Muhammad. Akan tetapi makna satu ayat di dalam surah AL -Fatihah ini adalah 'tunjukkan aku jalan yg lurus '. Ini bermakna, nabi bg umat islam itu pon masih mencari jln yg lurus."

8. Politik itu suatu keperluan di dalam kehidupan. Politik tidak boleh dipisahkan dengan islam. Saya harap parti PAS perlu memperjuangkan hak2 islam itu secara telus dan berani. Dimanakah bezanya PAS dan UMNO jika islam itu digadai semata2 demi kuasa?

No comments: