Monday, October 19, 2009

demi cinta

1. Seorang anak buah saya terlalu beria-ia menceritakan kebodohan seorang lagi anak buah yg melakukan pelbagai perkara hanya kerana cinta. Dia percaya bahawa cinta itu tidak boleh mengawal dan menguasai diri kita. Mengikut tafsirannya, kita berhak untuk mencari cinta yg terbaik.

2. Persoalannya, siapakah cinta yg terbaik untuk kita dan bagaimana kita hendak menilai kualiti cinta itu jesteru meletakkannya sebagai yg terbaik?

3. Saya percaya, setiap org ingin bercinta. Saya juga percaya, kita tidak akan tahu siapa jodoh kita kerana itu ketentuan Tuhan. Tidak bermakna kita bertemu dan bercinta, ia akan diakhiri dengan perkahwinan.

4. Akan tetapi, apa yg dilakukan oleh seseorang demi cinta adalah sesuatu yg agung. Hanya insan yg bercinta tahu apa yg dilakukannya. Perasaan kita terhadap seseorang mendorong kita untuk melakukan sesuatu yg kadang kala dinilai oleh org lain seperti gila, bodoh dan bermacam2 perumpamaan yg negatif lg.

5. Bukan salah kita untuk jatuh cinta terhadap seseorang. Pertemuan itu telah ditentukanNya, perasaan itu juga merupakan anugerah dariNya dan setiap yg berlaku kepada diri kita adalah yg terbaik untuk kita. Itu janjiNya.

6. Apabila perasaan cinta kita tidak sama dengan perasaan cinta orang lain, kita tidak berhak untuk menilai tindakan yg dilakukannya oleh orang lain demi cintanya. Itu suatu yg tidak adil. Harga cinta amat "complicated" jika diterjemahkan.

7. Saya berpendapat, kita tidak boleh angkuh untuk mengatakan kita tidak akan melakukan sesuatu yg bodoh hanya demi cinta. Cinta itu ada pelbagai kisah. Dalam usaha kita merialisasikan cinta ke gerbang perkahwinan, kita tidak akan sedar kita melakukan beberapa perkara yg indah di mata kita tetapi bodoh di mata org lain.

8. Kita boleh mengawal untuk tidak jatuh cinta terhadap seseorang itu, akan tetapi apabila kita bertemu dgn cinta kita, ia sudah di luar kawalan.

No comments: