Monday, March 30, 2009

pilihan melayu seperti aku

1. Sejarah telah tercipta sabtu lepas.Penutup perhimpunan agung UMNO menyaksikan banyak perkara berlaku.Dari segi pemilihan hinggalah kehadiran Tun Dr Mahathir Mohd.

2. Saya tidak ingin mengulas tentang pemilihan.Ianya telah berlaku.Mungkin ade calon yg menang tidak menepati citarasa ramai ahli UMNO.Akan tetapi, perjuangan perlu diteruskan.Saya bukan lah ahli UMNO.Saya cuma mengikuti perkembangan politik tempatan.Buat masa ini, UMNO masih lagi dianggap parti pemerintah.Oleh itu saya perlu menyuarakan pilihan saya sebagai rakyat Malaysia untuk melihat kabinet yg bakal di bentuk menjadi satu kabinet pilihan saya.

3. Saya harap Dato Najib akan menjadi Perdana Menteri. Tan Sri Muhyiddin sebagai timbalan dan ketua bagi menteri di jabatan perdana menteri.3 lagi menteri di jabatan perdana menteri adalah Tan Sri Isa Samad, Dato Idris Haron dan Dato Syed Hamid Albar.4 timbalannya adalah seorang wakil dr bkn umno, Awang Adek, Tan Sri Rafidah dan Dato Lajim Ukin.

4. Bagi menteri kewangan, saya pilih Tengku Razaliegh dan timbalannya Dato mustapha muhamad.Menteri pertahanan Dato Zulhasnan Rafique dan timbalannya Dato Azalina Othman.Bagi menteri kerja raya, menterinya Dato Syafie Afdal dan timbalannya seorang dari parti bkn umno.Menteri KPDNHEP, bagi kat Dato Mohd Fuad Zarkashi dan timbalannya dari parti bukan umno.

5. Menteri perlancongan Dato Rosnah dan timbalannya Dato Saziman Mansor.Menteri Belia Dan Sukan Dato Bung Mokthar dan timbalannya seorang dr parti bkn umno.Menteri luar dato hishamudin dan timbalannya dato Mukhriz Mahathir.Menteri Pelajaran Dan Pengajian tinggi dato Noh Omar dan timbalannya wakil dr bkn umno.Menteri keselamatan dalam negeri dato jamaludin jarjis dan timbalannya Khairy Jamaludin.Menteri tenaga air dan komunikasi dato khaled nordin dan timbalannya seorang dari parti luar umno.

6. Menteri pertanian dato Mohd Aziz dan timbalannya dato tajuddin.Menteri luar bandar Dato Muhamad Taib dan timbalan seorang wakil dari Sabah /Sarawak.Menteri MITI Dato Zahid hamidi dan timbalannya org dari luar umno. Menteri penerangan dan kebudayaan tempatan dato Rais Yatim dan timbalannya seorang wakil dari sabah/sarawak.Menteri KEKWA dato noraini dan timbalannya dr bkn umno.

7. ini adalah sebahagian jawatan dr kabinet yg saya fikir memerlukan melayu UMNO untuk menjadi menteri.Bagi jawatan yg lain, boleh lah diberikan kepada komponen2 lain di dalam Barisan Nasional.

8. Ini adalah pilihan saya.Pilihan melayu seperti saya.Pilihan rakyat malaysia melayu seperti saya.Saya juga memilih agar Tun Dr Mahathir tetap menjadi rujukan sebelum membuat sebarang keputusan.Hanya sekadar rujukan agar setiap keputusan itu sempurna.

No comments: