Monday, March 23, 2009

Perhimpunan Agung UMNO

1. Perhimpunan Agong UMNO kali ini akan mencatat sejarah sebagai perhimpunan agung yg paling sensasi.Pada perhimpunan kali ini akan ada pemilihan di dalam jawatan parti.semua sudah sedia maklum untuk jawatan Presiden, Dato Seri Najib sudah mendapat pencalonan dari semua bahagian.

2. Setiap calon yg bertanding mengharapkan sesuatu.apa yg mereka harapkan xkan sama dgn apa yg diharapkan oleh org2 luar dari UMNO.dan harapan dari org luar UMNO juga xkan sama dgn harapan org luar yg menjadi musuh UMNO.akan tetapi apakah kita semua tidak mempunyai harapan yg sama untuk mencari keselesaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat?

3. Saya berpendapat, setiap org melayu ingin memastikan hak org melayu itu dijaga.amanah untuk menguruskan hak2 org melayu ini perlu ada pd parti seperti UMNO.secara prinsipnya, UMNO merupakan penjaga amanah melayu ini.akan tetapi adakah setiap ahlinya berpegang kpd amanah ini?

4. hakikatnya UMNO sekarang di dalam proses melakukan perubahan.tetapi janganla perubahan itu cuma dilakukan hanya kepada individu itu sahaja.mungkin individu yg dipilih kali ini lebih amanah dan komited terhadap perjuangan tetapi UMNO mesti sedar bahawa melayu kini adalah melayu baru.melayu baru ini berubah lebih pantas daripada UMNO.

5. Melayu baru ini adalah melayu yg inginkan pemimpin yg berjiwa islam.di era akhir zaman ini melayu sudah mula rindukan pemimpin yg islamnya melebihi kemelayuannya.melayu baru ini inginkan parti UMNO ini menjaga auratnya, menjaga tutur katanya, jujur di dalam perbuatannya,ikhlas di setiap pemberiannya dan beberapa lg tindakan yg melambangkan melayu itu islam.UMNO perlu sedar setelah lebih berapa abad islam dtg ke tanah melayu, sudah pasti islam itu berkembang lebih maju dari kemajuan melayu itu.apabila ini sudah tidak lagi dianggap sebahagian dari amanah melayu, maka UMNO akan tetap jua dianggap pengkhianat bangsa.

6. Saya berharap, jgn la kita terlalu memandang ke depan hingga kita lupa kisah semalam.selagi mana pemimpin melayu itu merendah diri terhadap rakyat, selagi itulah mereka akan disanjung tinggi.selagi hidup pemimpin itu dihambakan untuk rakyat, selagi itulah rakyat akan mengagungkannya.perubahan beginilah yg melayu seperti saya harapkan.

7. Mugkin harapan ini tidak menjadi kenyataan jika setiap jawatan itu dihujani dgn ganjaran melebihi bebanan tanggungjawab.pemimpin melayu itu tidak akan berjaya merubah nasib bangsanya jika pemimpin itu sendiri tidak berupaya merubah nasib dirinya sendiri. wahai bangsaku sekalian, ingatla tentang amanah melayu ini, amanah bangsa melayu terdahulu dan amanah generasi melayu yg akan datang.

8. Melayu itu tidak akan layu jika tiada siapa yg melayukannya, malah melayu itu akan mekar untuk terus kekal dan tidak hilang di dunia ini.

No comments: