Tuesday, September 15, 2009

nasihat untuk kaum India

1. Saya menulis blog ini hanya untuk memaparkan kisah2 hidup, atau liku2 hidup anak2 melayu. Anak2 melayu yg lalai semasa zaman persekolahan dan kini cuba sedaya upaya berjuang untuk membina kehidupan. Anak2 melayu yg kurang diberikan apa yg mereka mahukan tetapi dihidangkan sesuatu yg tidak terdaya mereka miliki.

2. Akan tetapi, semalam saya membaca kisah antara Tun Dr Mahathir dan pihak MIC. Saya berasa amat marah. Pertama, kerana Tun org melayu, dan beliau dikecam oleh India. Saya bukan pengikut fanatik Tun, tp bg saya Tun pejuang untuk bangsa melayu. Nik Aziz pejuang agama untuk org melayu ( tp saya masih tidak bersetuju PAS bekerjasama dengan DAP). Saya merasakan pihak MIC itu sudah kurang ajar.

3. Saya berpendapat, setiap negarawan itu perlu dihormati kerana jasa beliau. Jika ada sesuatu yg kita tidak setuju dengan beliau, kita perlu memberitahunya dengan cara yg sopan. Bukan dengan cara biadap seperti yg dilakukan oleh MIC.

4. MIC sedang bergelut untuk mencari atau menarik kembali sokongan dari kaum India. Dalam mereka berusaha mengukuhkan parti, terdapat suara2 sumbang yg cuba menjadi hero filem tamil. Mereka cuba mempertikaikan tanggungjawab kerajaan untuk membela kaum India, mereka juga memprotes terhadap agama islam dan mengatakan islam di Malaysia zalim terhadap kaum India dan mcm2 lg isu.

5. Saya ingin memberi nasihat kpd kaum2 India yg tidak tahu mengenang budi ini, carilah kekutan bangsa anda sebelum anda menyalahkan kaum lain terhadap kekurangan yg anda miliki. Anda perlu tahu apa sumbangan anda terhadap ibu pertiwi ini. Anda perlu lihat sedalam2nya masalah kaum anda. Lihat bangsa Cina, mereka membina kekuatan ekonomi sehingga melayu itu sendiri terpaksa bergantung dengan mereka. Jangan sibuk dengan toddi dan judi, fikir untuk membunuh diri atau membuat bising di jalanan setiap kali ada upacara keagamaan.

6. Untuk menjadi bangsa yg mempunyai kelas tersendiri, kaum India perlu bina sendiri kasta mereka. Displin diri perlu ditukar. Adat atau budaya yg merosakkan kaum itu perlu di hapuskan. Cuba menerima pendapat yg boleh membina bangsa walaupon ia adalah pendapat yg amat pahit untuk kita terima.

7. Saya harap kaum India tidak hanya memperjuangkan hak2 mereka sahaja. Mereka perlu juga menilai kelemahan dan dilema mereka sendiri. Fikirkan tentang kelemahan sebelum menunjukkan kekuatan. Nasihat saya, JANGAN CABAR MELAYU!!!

No comments: