Wednesday, September 2, 2009

bapa melayu

1. Semalam saya menemani isteri ke klinik kesihatan untuk membuat rawatan bulanan ibu mengandung. Saya tidak mahu mengulas tentang kualiti khidmat yg diberikan walaupon saya merasakan taraf perkhidmatannya terlalu lembab.

2. Semasa saya sedang menunggu nombor giliran isteri, saya memandang setiap muka bakal2 ayah yg hadir di situ. Tidak kira setebal mana iman rock mereka, tidak kira sepantas mana rempit mereka, tidak kira sesusah mana mencari rezeki dan tidak kira seramai mana anak yg telah mereka miliki, hati saya dapat merasakan mereka semua teruja menanti kelahiran bayi masing2. Ternyata anak itu suatu anugerah yg ulung.

3. Di dalam kehidupan, kita menempuh pelbagai pengalaman. Kita mencuba pelbagai jenis kehidupan. Ada yg berjaya melalui semua itu dan ada juga yg hanyut bersama gelora nafsu. Akan tetapi apabila kita sudah bersedia untuk menjadi ayah, kita mahukan yg terbaik untuk anak2 kita. Kita mahu semua pengalaman kita dijadikan aras atau sempadan untuk menilai tindak tanduk anak2 kita.

4. Saya berharap, setiap anak melayu itu dpt membesar dgn baik. Moga diberikan mereka dengan segala keperluan dan bukan kemahuan. Bekalkan la anak2 melayu ini dengan ilmu2 dunia dan akhirat. Kita mahu anak melayu yg akan dtg mempunyai kualiti sehebat kuantiti. InsyaAllah...

No comments: