Monday, September 14, 2009

perasaan,suasana dan 7 likur

1. Malam ini adalah malam 7 likur. Jika di kampung, kebanyakan rumah sudah diterangi pelita. Permandangan yg menarik dpt dilihat di sepanjang jalan jika saya memandu dari pekan Terachi hingga ke kg saya.

2. Malam 7 likur mempunyai pelbagai kisah di dalam budaya masyarakat melayu. Terpulang pada kita untuk percaya atau tidak. Apa yg penting, suasana hari raya makin terasa. Bermacam2 gelagat dpt kita lihat, ada yg masih tidak habis mencari dan menyediakan persiapan hr raya, ada yg dah mula pulang ke kg, ada yg masih belum menghantar kad ucapan hr raya dan bermacam2 lg.

3. Dalam pada itu, ada juga yg kurang bernasib baik, kurang berkemampuan atau telah kehilangan seseorang. Pada insan2 ini, perhatian perlu diberikan. Mungkin persiapan raya mereka terbatas, tidak seperti org2 lain yg lebih bernasib baik. Suasana hari raya mereka tidak semeriah org lain. Apakah perasaan mereka sebenarnya?

4. Saya berpendapat, hari raya bukan hari untuk bersedih. Hari raya perlu di muliakan dan kita wajib bergembira pada hari itu. Akan tetapi, semua ini tidak mudah bagai di kata. Ini melibatkan hati dan perasaan. Saya harap mereka tabah menempuh semua ini.

5. Saya juga berpendapat, apa yg membuatkan seseorang itu bersedih di hari raya adalah faktor sekeliling. Maksud saya, cara kita meraikan hari raya ini. Pernah atau tidak kita semua sedar sebenarnya cara kita menyambut hari raya ini byk memberi tekanan kepada org2 lain di sekeliling kita. Kita tidak memikirkan nasib2 org sekeliling kita, kita membuat persiapan tanpa memikirkan kekurangan atau halangan org lain untuk membuat persiapan seperti kita. Kita berbelanja tanpa kita sedar keperluan kita yg berlebihan memberi kesedihan kpd org lain.

6. Biarlah kita beraya seperti diri kita merayakan org lain. Seperti kita merayakan perasaan org lain, seperti kita merayakan hari itu untuk menghilangkan kesedihan org lain. Seperti kita merayakan insan2 yg telah kehilangan seseorang dlm diri mereka. Biarlah juga hari raya ini menjadi pengubat kepada masalah2 org sekeliling kita. Kita tidak mahu lg menjelang hari raya ini, byk hati2 yg masih bersedih.

7. Kita perlu rasa apa yg mereka rasa, akan tetapi bukan bermakna berkongsi duka, tetapi berkongsi rasa gembira.

No comments: