Tuesday, September 8, 2009

hari raya

1. Hanya tinggal 12 hari saja lagi untuk kita berpuasa. Selepas itu kita akan menyambut 1 syawal. Saya terkenang seketika waktu menyambut hari raya semasa kecil dahulu. Hari raya tanpa Jln masjid India, Jln TAR atau mana2 shopping complex.

2. Saya dibesarkan di sebuah kg di daerah Kuala Pilah. Saya mula belajar puasa semasa saya berada di darjah 2. Pada masa itu saya dpt merasakan cabaran berpuasa kerana terpaksa mengayuh basikal untuk ke sekolah. Juadah yg saya suka semasa berbuka adalah air buah beluluk. Pada masa itu belum ada sgt bazar ramadhan ni. Mak saya yg byk membuat kuih dan memasak makanan untuk berbuka.

3. Pada mlm 7 likur, saya dan abg saya akan mula memasang pelita. Pernah suatu ketika, saya dan abg membuat pelita dari buluh. Cantik sekali. Setiap mlm dlm mlm 7 likur, rumah kami akan diterangi dengan cahaya pelita.

4. Apabila raya semakin hampir, kami adik beradik makin sibuk membantu mak dan abah. Selalunya tugas2 seperti lap tingkap dan basuh tangga adalah kerja saya. Sambil mendengar lagu raya, semua kerja dilakukan sehingga selesai. Suasana raya makin terasa.

5. Pada hari mantai pula, mak semakin sibuk. Kesian juga melihatnya. Akan tetapi, kami tetap membantu. Kami tlg mak kacau rendang, tlg mak jaga kuih bahulu dan mcm2 lg. Pada mlmnya terasa debaran menunggu pengumuman hari raya. Kami berharap sgt supaya keesokannya hari raya.

6. Pada mlm raya ni, kami selalu akan merasa marah terhadap mak kami. Bukan apa, mlm raya adalah mlm pesta bermain mercun, tetapi mak masih memerlukan khidmat kami untuk mcm2 kerja lg seperti memasang langsir, memasukkan kuih dlm bekas kuih, menukar alas meja, menyusun atur meja dan mcm2 lg la. Apakan daya, kami cuma 3 beradik. Takde sapa lg mak nak harapkan.

7. Malam pesta mercun adalah mlm yg penuh kegembiraan. Kami akan berlawan dgn jiran2 untuk menentukan mercun siapa yg lg byk. Dentuman bunyi meriam juga byk kedengaran. Bunyi meriam siapa yg lebih kuat, dialah pemenangnya.

8. Kami akan bermain sehingga lewat mlm. Selepas itu barulah kami akan cuba melelapkan mata sambil di dalam fikiran merancang perjalanan untuk mencari duit raya keesokannya. Selalunya, kami akan berbasikal dari hujung kg ke hujung kg. Semua rumah cikgu akan kami lawati. Setiap dari kami akan cuba mengutip duit raya sebanyak mungkin.

9. Inilah serba sedikit pengalaman raya saya semasa kecil. Saya percaya, pengalaman ini mungkin sama dengan pengalaman bdk2 kg yg lain. Apa pon ceritanya, semua pengalaman inilah yg menjadikan raya kita apabila sudah dewasa ini tetap seronok dan meriah walaupon byk perkara2 itu sudah tidak kita lakukan lg.

No comments: