Thursday, August 27, 2009

cita-cita

1. Di dalam hidup ini perlu ada cita-cita. Untuk mencapai cita-cita, perlu ada perancangan. Di dalam diri setiap individu cita-cita mungkin bertujuan untuk menjadikan impian kejayaan suatu kenyataan. Sesiapa yg berjaya mencapai cita-cita, mereka akan lebih merasakan nikmat hidup ini.

2. Cita-cita dtg dari pelbagai bentuk.Terpulang kepada siapa yg mencipta cita-cita itu. Untuk meletakkan suatu cita-cita, kita terlebih dahulu melihat siapa diri kita.

3. Di dalam diri setiap melayu mesti terdapat cita-cita untuk memiliki perniagaan sendiri. Mereka ingin berjaya atau kaya seperti bangsa lain. Perniagaan adalah satu jln utk membina kekayaan.

4. Akan tetapi, pernahkah kita terfikir suatu cita-cita itu bukan milik kita. Saya tidak mahu bercerita tentang cita-cita tanpa usaha. Ini cita-cita yg telah kita sedaya upaya usahakan tetapi masih lg tidak menjadi milik kita.Mengapa ianya terjadi?

5. Saya berpendapat, cita-cita itu perlu tulen. Ia bukan suatu perancang untuk meniru guna atau mencetak rompak. Cita-cita perlu lahir dari pemikiran kita untuk membina diri berpandukan kebolehan dan kemampuan.Mungkin cita-cita yg kita letakkan terlalu rendah untuk diri kita atau sebaliknya yg membuatkan kita gagal mencapai cita-cita.

6. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada sesiapa yg telah mencapai cita2 jangka pendek/jauh mereka. Pengalaman dan tunjuk ajar dari anda sgt berguna kepada anak2 melayu muda kita yg baru hendak mengenal cita-cita. Berilah sesuatu untuk bangsa dan negara yg kita cintai ini.

No comments: