Monday, August 10, 2009

jihad, restu dan pahala

1. Semasa saya berada di kampung isteri, saya terdengar cerita dari seseorang tentang jihad. Bagi beliau anak muda muslim patut berjihad di Palestin agar dapat memberi rahmat kepada 7 orang ahli keluarganya.Gaya percakapannya terlalu aggresif sehingga beliau sendiri lupa untuk melihat diri yg gagal berjihad untuk tidak merokok.Bukankah fatwa sudah dikeluarkan bahawa merokok itu haram??

2. Hari ini banyak pihak yg membidas DAP berkenaan isu JIM. Bidasan ini juga lahir dari pihak2 PAS. Mengapa baru sekarang PAS harus sedar tentang kebiadapan DAP ini??Jika dilihat, apabila PAS menyertai pakatan, ia seolah2 memberi restu terhadap perjuangan DAP.

3. Seperti kata Dr Ridhuan Tee, di Malaysia nasib melayu lebih sedih berbanding nasib2 kaum lain. Apa yg terjadi pada kaum melayu tidak dapat pembelaan dari kaum2 lain tetapi apabila sesuatu terjadi kepada kaum bkn melayu, perhatian yg diberikan oleh kaum bkn melayu dan ditambah dengan bantuan kaum2 melayu itu sangatlah nyata.Ini beerti kaum melayu tiada nilai atau lebih tepat lg tiada hak di bumi melayu itu sendiri.

4. Oleh itu, untuk kita berjihad demi agama dan bangsa, kita perlu bersedia. Persediaan perlu di buat di peringkat awal. Saya berpendapat, setiap individu melayu islam itu perlu memahami tatacara berjihad. Ilmu perlu penuh di dada. Keizinan dari ibu bapa diperlukan sebagai restu. Redha ibu itu penting. Kita tidak mahu kita mati sia2 kerana durhaka kpd ibu jika ibu itu sendiri tidak mengizinkan pergi berjihad.

5. Jika kita kaitkan jihad dengan politik di malaysia, saya rasa melayu itu sudah perlu berjihad dari peringkat memperbaiki diri. Jihad membentuk jati diri melayu yg kebal. Jihad membina kekuatan bangsa.

6. Biarlah kita berbeza parti politik, akan tetapi untuk kita derhaka kepada bangsa jauh sekali.

No comments: