Wednesday, June 24, 2009

melayu inggeris

1. Sebentar td saya mengikuti siaran langsung perbahasan di Dewan Rakyat.Semasa sidang itu, YB Ipoh Timur mengherdik YB Pasir Salak kerana YB Pasir Salak salah menggunakan simpulan bahasa di dalam bahasa inggeris.Ucapan YB Ipoh Timur pulak terlalu caca merba kerana beliau tidak fasih berbahasa melayu.Sukar untuk saya fahami apa yg ingin beliau sampaikan.

2. Adalah agak memalukan selaku YB veteran di dalam Dewan Rakyat,Ipoh Timur masih tidak fasih berbahasa melayu tetapi apabila melihat salah org lain mempergunakan bahasa inggeris yg salah beliau cepat menegur dan mempermainkan org itu.Terbukti Ipoh Timur lebih mengagungkan bahasa inggeris.

3. Saya berpendapat, Ipoh Timur tidak layak menjadi rakyat malaysia.DAP hanya mementingkan ketelusan di dalam pentadbiran tetapi tiada pengisian jiwa untuk menjadi rakyat di dalam sebuah negara yg harmoni.

4. Kepada semua bangsa melayu,fikirkan la nasib anak2 melayu kita yg berkelulusan setakat SPM dan tidak fasih berbahasa inggeris.Mungkin tiada ruang langsung untuk mereka mencari pekerjaan jika DAP di dalam pakatan rakyat memerintah negara kita.DAP cuba menjadikan malaysia seperti Singapura.

5. Saya harap PAS terus unggul menjadi parti pembangkang tanpa bekerjasama dengan PKR dan DAP.UMNO pula perbaiki la mutu perkhidmatan dan terus unggul menjaga amanah melayu.Bersatu la apabila bangsa kita di tindas di bumi sendiri.

No comments: