Monday, June 22, 2009

rumpun melayu

1. Ada yg bertanya, mengapa saya berlagak seperti hero atau seolah2 pakar tentang melayu apabila saya menulis banyak topik pasal melayu.Ada juga yg marah saya tidak menyiarkan komen2 yg marah dan menuduh saya terlalu perkauman.Saya cuma jawab,saya MELAYU.

2. Apabila saya menulis tentang melayu, saya bukan menulis untuk menghasut agar membenci kaum lain.Saya cuma mengajak agar semua melayu berfikir di mana letaknya bangsa kita berbanding bangsa lain di tanah air kita sendiri.Kita juga perlu memikirkan perkara yg telah kita lalui sebelum kita merancang sesuatu pada masa akan dtg.

3. Setiap darah anak melayu itu perlu bersatu.Perlu berfikir untuk menjaga nasib bangsa melayu.Bukan hanya melayu di kampung sahaja, tetapi nasib anak2 melayu serumpun juga.Cuba kita fikirkan nasib pekerja pembantu rumah melayu indonesia yg bekerja di rumah orang2 cina atau india,mereka di suruh berpakaian tidak menutup aurat,memberi makan anjing,memandikan anjing dan banyak lagi pekerjaan yg sudah tidak melihatkan teras agama kaum melayu itu iaitu islam.Kita fikirkan nasib2 pelacur2 melayu yg dijaga oleh bapa2 ayam cina ini.Kita fikirkan juga nasib anak2 melayu yg sedang membesar yg mencari arah di dalam kehidupan.Mereka di jamu dengan kesoronokan dadah,hiburan terlampau dan dihidangkan juga dengan kemudahan2 untuk menjadi rempit jalanan.Walaupon semua ini berpunca dari diri sendiri,tetapi faktor penyediaan persekitaran yg mempengaruhi ke arah kemudaratan yg disediakan oleh kaum lain ini mendorong anak2 melayu ini merosakkan diri mereka.

4. Bagi sesiapa yg berpendapat saya ini cuma "pejuang sebesar kuman" saya hormati pandangan itu.Tetapi ingat dan simpan la apa yg saya katakan ini sebaiknya,kuman yg kecil ini akan merebak sehingga menjahamkan seluruh tubuh badan anda.Sekurang2nya, saya dapat membuat anak bangsa saya berfikir sebelum memulakan sesuatu pon sudah dikira bagus.

No comments: