Saturday, June 13, 2009

paling demokratik

1.1 PKR akan mengadakan kongres nasional khas hari ini untuk membincang dan meluluskan tujuh usul penting termasuk menghadkan tempoh presiden, menambah jumlah naib presiden serta memperuntukkan 30 peratus jawatan penting kepada wanita.PKR ingin menjadi parti paling demokkratik di Malaysia.

1.2 DAP berjanji akan berpegang kuat kepada ideologi satu negara Malaysia yang bebas, demokratik dan berfahaman sosialis, berdasarkan prinsip-prinsip keadilan kaum dan kesaksamaan sosial dan ekonomi yang berasaskan institusi demokrasi berparlimen.”(PERISYTIHARAN SETAPAK, dibuat pada Kongres Kebangsaan DAP pertama di Setapak, Kuala Lumpur pada 29 Julai 1967)

1.3 "PAS FOR ALL " BUT NOT FOR UMNO.

1. Tiga idealogi di atas lahir dari tiga parti pembangkang di Malaysia.Nyata sekali setiap parti mempunyai visi atau misi mereka sendiri.Apapon misi mereka, tiga parti ini amat yakin untuk merampas kerajaan pusat pada pilihanraya akan datang.

2. Apa implikasi idealogi mereka ini terhadap kaum melayu di Malaysia.Mari kita andaikan bahawa mereka akan menang pada pilihanraya ke -13.Mungkin setelah mereka menang, rakyat melayu Malaysia akan mendapat Perdana Menteri dan Timbalan yg baru.Mungkin mereka akan bersungguh2 menjana ekonomi negara dan pada masa yg sama menjaga hak2 dan maruah melayu(MUNGKIN).

3. Akan tetapi, apa yg akan jadi selepas itu.PKR sudah menetapkan bahawa tempoh had Presiden parti pada suatu jangka masa tertentu, DAP mahukan kesamarataan setiap kaum dan PAS masih mencari bentuk negara islam yg mahu mereka terbitkan.Makanya, Presiden PKR pon berubah, mungkin Sivarasa menjadi presiden.DAP mungkin setuju kerna Sivarasa bukan melayu.PAS mungkin akan berpuas hati kerana Sivarasa juga adalah penyokong PAS.Slogan "PAS for all" sudah terbukti.

4. Apa yg akan terjadi lagi selepas itu.Mungkin MIC akan dibubarkan dan ahli2 MIC akan masuk PKR.maka keanggotaan PKR akan bertambah.Nasib Presiden kaum India pasti akan terjamin kerana PKR mengamalkan demokratik ulung.Ahli2 boleh menentukan pucuk pimpinan.MCA juga akan dibubarkan dan diserap ke dalam DAP.Maka setiap kaum Cina akan berpuas hati kerana setiap kaum mendapat hak yg sama rata.Tidak perlu lagi mereka fikirkan nasib anak2 mereka untuk melanjutkan pelajaran di dalam negara ini.Mugkin juga MARA akan memberi biasiswa kepada anak melayu,cina dan india.PAS masih menunggu Dewan Ulama Pas untuk mengeluarkan fatwa ber"Perdana Menteri"kan bukan islam.Haram ke..halal agaknya.

5. Apa yg terjadi kepada kaum melayu???Kaum melayu akan jadi hebat.Kaum melayu tidak lagi memerlukan tongkat untuk berjaya.Kaum melayu akan bersaing dengan kaum2 lain untuk mendapatkan biasiswa,tempat di universiti,pembelian rumah,saham2 amanah,tender2 kerajaan dan macam2 lagi.Pada masa itu Malaysia akan menjadi negara maju yg akan dicontohi.

6. Sebelum semua itu berlaku..renungkanlah,di mana anak2 melayu kini berada.Adakah di universiti luar negara,atau merempit di jalanan,adakah sedang menguruskan perniagaan atau sedang menikmati nikmat dadah durjana,adakah sedang mengira jumlah pendapatan atau sedang merana menanggung hutang,adakah sedang melihat tanah2 yg hendak dibeli atau berkira2 mengenai wang yg akan mereka terima hasil dari penjualan tanah warisan org terdahulu.

7. Kita bukan tidak mampu bersaing,kita mampu sebenarnya.Tetapi kita perlu sedar siapa diri kita yg sebenarnya.Kita adalah pemilik tanah melayu ini.Setiap masalah anak melayu ini perlu kita dengar.Setiap kesesatan dalam mengharungi masa depan perlu diperbetulkan.Kita tidak perlu menjadi paling demokratik untuk berlaku adil jika ahli di dalamnya tidak seimbang.Bukan seimbang dari segi kuantiti sahaja,tetapi seimbang dari segi pengisian sesuatu maklumat juga.Undi anak cina atau india dari lulusan luar negara memilih pemimpin tentulah tidak sama dengan undi anak melayu kampong yg tidak berpelajaran.

8. Melayu itu punya harapan untuk menjadi unggul.Terus la bersatu dan membangun bersama.Jangan la kita lalai terhadap agenda2 dari sesetengah pihak yg masih tidak pernah rasa cukup dengan apa yg telah mereka miliki.Tanah melayu ini tetap menjadi milik anak2 melayu yg akan datang.Hari ini kita hanya meminjam segalanya dari mereka.

No comments: