Monday, February 23, 2009

peluang melayu

1. peluang adalah sesuatu ganjaran tanpe perancangan .ia hadir untuk memberi kita kelebihan.
2. anak2 melayu kita punya pluang yg luas tuk hidup di negara ini.sampai ade kalanyer pluang itu kita biarkan pergi begitu sahaja.apakah kita tidak bersyukur atau semua pluang itu bukan untuk kita.kerna ade juga seseorang yg memberi definasi peluang itu sebagai sesuatu yg subjektif.
3. jika kita anak melayu ingin berniaga, senang skali mendapat pinjaman, jika kita anak melayu ingin ke universiti, mudah skali mendapat kelulusan dan jika kita ini anak melayu yg benar2 ingin menggunakan peluang bumiputra itu, xde sape yg mgkn dpt menghalangnyer.
4. tp mengapa kita masih lg x mampu bersaing?saya berpendapat, peluang yg diacukan untuk melayu ini tidak mengikut acuan kita sendiri.semua sudah sedia maklum, kita sudah ade satu tande aras untuk berjaya.kita jadikan kaum cina tu sebagai pengukurnyer.kita nak anak melayu kita pandai mcm anak cina, kita mahu anak melayu itu boleh berniaga seperti cina,kita mahu anak melayu itu ade rumah yg sama besar dan mewah mcm cina, kita mahu anak melayu itu jd tauke bsr seperti anak cina, kita mahu anak melayu itu kaya seperti anak cina dan byk lg identiti kekayaan cina ini yg perlu kita contohi.tp pernahkah kita terfikir bahawa itu memang bukan anak melayu.anak melayu ttp anak melayu,anak cina ttp anak cina dan anak india ttp anak india.
5. mgkn saya silap, tp bg saya kita bleh berada didalam kelompok agama yg sama tetapi budaya bangsa tetap berbeza.jika kita tgk, walaupon nabi itu berniaga, tp dia x pernah wajibkan umatnyer berniaga.kerna apa? kerna dia tau perbedaan ini.
6. jd saya harap akan lahir pemikir dr anak bangsa melayu ini yg bleh memikirkan tentang kemajuan bangsanyer.mgkn sumer pluang tuk berjaya td akan lebih berjaya kalo mengikut acuan kita sendiri.kita kena sedar siapa diri kita dan dimana letaknyer diri kita.kita x kan mampu mencapai sesuatu impian itu jika peluang yg kita dpt itu bkn la pluang yg membantu kita.mgkn ia cuma pluang tuk seseorang mengambil kesempatan.
7. sdh byk yg kita tgk, ade kaum tertentu berniaga hanyer pd bidang tertentu sahaja,ade jgk suatu kaum yg berniaga seperti cara mereka sendiri tanpa memikirkan yg halal dan yg haram, x lupa pula ade jgk kaum yg berjaya mempergunakan peluang yg x pernah diberikan kpd mereka tetapi mereka lebih berjaya dr mereka yg mendapat peluang itu.
8. suatu peluang itu terpulang kepada penilainyer.

No comments: