Tuesday, February 24, 2009

daulat tuanku

1. Malaysia adalah sebuah negara berkonsepkan Raja Berpelembagaan.Raja merupakan ketua negara,ketua agama dan ketua ketenteraan.
2. akhir2 ini ramai yg dah mula mempersoalkan raja2 melayu ni.mgkn pepatah " raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah " sudah benar2 difahami oleh masyarakat majmuk malaysia ni.tp siapa kita tuk menilai tahap keadilan seseorang raja? adakah raja itu akan tetap adil di mata kita selagi mereka berpihak kpd kita?fikirla...
3. saya berpendapat, raja adalah tunggak perlembagaan.ini bermakna raja itu perisai perlembagaan.kita akan kembali merujuk kpd raja apabila kita dah menyentuh hal2 berkaitan perlembagaan.kita memerlukan raja apabila melibatakan parlimen,dewan undangan negeri,waktu menggubal undang2,ketenteraan,isu2 agama seperti fatwa dan beberapa isu perlembagaan lg.
4. Raja tidak terlibat didalam permbangunan negara.raja tidak terlibat didalam politik.raja tidak terlibat didalam usaha menarik pelabur asing.raja tidak menetapkan peratus keluaran didalam negara kasar(KDNK).raja tidak membentangkan belanjawan negara kita.byk lg didalam proses pentadbiran negara kita tidak melibatkan raja melayu ini.
5. apabila kita lihat peranan raja ini, adakah kita sudah dikira menderhaka apabila ade sebilangan keputusan tidak melibatkan raja?, dan adakah kita juga boleh menilai tahap keadilan dan tahap kezaliman raja kita apabila raja itu hanya menjaga perlembagaan?saya fikir tidak.
6. saya berharap rakyat malaysia akan terus menghormati raja2 melayu ini.mereka lambang kedaulatan.kita tidak berhak menilai raja kita.apa yg mereka lakukan adalah hak mereka sebagai raja.mgkn akan ade suara2 yg berani mengatakan raja juga hamba kpd Allah.itu memang benar tetapi biarlah tanggungjawab yg diberikan kpd raja ini dinilai oleh Allah sendiri.selagi kita hidup di bumi malaysia ini, kita mesti terima hakikat ini.Nabi musa dulu juga tidak memberontak kpd firaun. Allah yg menghukum firaun itu.
7. Allah menjadikan sesuatu itu atas sebabNyer yg tersendiri.Ketahuilah, Allah mengetahui apa yg kita tidak ketahui.Segala puji bagi Allah.

No comments: