Tuesday, February 24, 2009

maruah melayu

1. didalam diri setiap insan ade maruah yg perlu disanjung.ade maruah yg membentuk ketemadunan.kini maruah telah menjadi pengukur terhadap nilai sesuatu bangsa.
2. masa saya kecik2 dulu, sy selalu dgr tentang isu memperjuangkan maruah bangsa, bila saya mula dewasa, isu tentang maruah tergadai dan ketirisan maruah mula kedengaran. apa sebenar maruah ini?, bagaimana kita mengukur tentang keagungan maruah itu?, dan sampai bila kita masih dianggap bermaruah?
3. maruah adalah harga diri,harga bangsa dan harga sesebuah negara.kita pula tiada hak utk menetapkan harganye.ia dinilai dari segi setinggi mana kita meletakkan maruah itu didalam kehidupan.
4. jika kita lihat fenomena sekarang, mengapa melayu itu sering dituduh dgn tuduhan menggadaikan maruah atau sudah tidak bermaruah.dan selalunyer yg menjadi sasaran adalah anak muda melayu ini.adakah kita begitu adil di dalam hal ini?
5. anak muda sekarang terkenal dgn seks bebasnyer.jd kita anggap mereka tak bermaruah.ditambah pula dgn gejala mat rempit,dadah,lepak,punk,skinhead dan mcm2 lg gejala negatif.kita kata mereka tiada maruah.pernahkah kita fikir, apabila ramai anak2 melayu ini kita lebelkan tidak bermaruah tetapi kita hanye membiarkan mereka dan akhirnyer jumlah yg tidak bermaruah ini menjadi jumlah majoriti bg kaum melayu, sudah pasti secara majoritinyer kaum melayu itu akan dianggap tidak bermaruah.pada masa itu, adakah org2 melayu yg tidak melakukan semua gejala negatif td masih lg dianggap mempunyai maruah?
6. saya berpendapat, maruah ini ada dalam semua perkara.ini kerana setiap perkara itu mempunyai harganya yg tersendiri.ada harga yg murah dan ada harga yg mahal.mgkn zaman dahulu tiada gejala negatif, akan tetapi adakah prilaku2 dan adat2 yg bertentangan dengan ajaran agama, jika dilakukan tidak menjatuhkan maruah kita.kita sedia maklum yg budaya dan adat kita byk yg tidak berpandukan ajaran islam.adakah kerana dia adat dan budaya, ia masih dianggap bermaruah akan tetapi apabila terjadi kpd pengamal gejala negatif dan budaya luar kita terus menghukum mereka tidak bermaruah walhal kedua2 perkara ini mempunyai asas yg sama iaitu tidak berlandaskan islam.atau mgkn ajaran atau amalan adat dan budaya masih melebihi ajaran islam?
7. secara kesimpulannyer, jika kita sygkan bangsa kita sendiri,ingin melihat maruah bangsa kita disanjung tinggi dan ingin generasi melayu akan dtg lebih bermaruah, kita perlu mulakan dr individu.individu itu perlu mnjaga maruahnya sendiri, dan kemudian menjaga maruah keluarganya sendiri, trus membawa kpd maruah masyarakatnya dan akan menjadi pegangan bangsanya tuk menjaga maruah itu sebagai amanah.
8. sebagai permulaan, stiap kita perlu memahami bahawa maruah itu adalah harga diri setiap insan dimata penciptanya.jika kita masih meletakkan maruah itu sama seperti budaya org timur atau adat melayu, kita akan terus menjadikan maruah kita sama seperti maruah bangsa lain.jika itu berlaku, jgn la kita menyalahkan anak2 bangsa melayu ini sebagai punca kejatuhan maruah bangsa jika bangsa melayu itu sendiri punyai maruah yg diciplak dari bangsa lain tanpa mereka sedari.
9. INGAT LA... generasi akan dtg adalah hasil sejarah masa lalu.MELAYU JANGAN LUPA...

No comments: