Thursday, April 16, 2009

tabligh melayu

1. Tabligh merupakan pergerakan dakwah untuk menyebarkan islam.Tabligh masih aktif lg di bumi melayu ini.Ada juga pergerakan tabligh yg ditaja oleh tokoh2 korperat yg berjaya.

2. Modus operandi tabligh ialah dengan bergerak secara berkumpulan.Mereka berkelana dari satu tempat ke satu tempat.Apabila mereka berhenti di satu tempat, mereka akan menziarahi setiap rumah di mukim itu dan mengajak setiap ahli keluarga dalam rumah itu ke masjid.Di masjid mereka akan mengadakan upacara solat2 sunat, zikir2 dan ceramah2.

3. Akan tetapi,adakah cara ini masih relevan di zaman sekarang?Adakah penghuni setiap rumah akan menerima ahli tabligh ini secara sukarela?Adakah ahli tabligh tidak dianggap sebagai perompak yg menyamar?Atau adakah ahli tabligh ini tidak mengganggu hak asasi manusia?Dan byk lg persoalan yg perlu kita fikirkan demi untuk islam itu berkembang tanpa ade pandangan negatif dari pihak org islam dan bkn islam.

4. Saya berpendapat,islam perlu maju seiring zaman.Mengapa dari segi lain kita memandang islam itu shyumul,islam pelengkap kehidupan akan tetapi dari segi dakwah kita masih mengamalkan cara lama.Dunia kini adalah dunia yg saling tidak mempercayai antara satu sama lain.Dunia kini memerlukan idola.

5. Oleh yg demikian,idola islam itu perlu lahir dari kalangan ahli tabligh.Ahli tabligh yg berjaya di dalam kehidupan tanpa menolak keperluan akhirat.Kini kita tidak lagi memerlukan ahli tabligh yg berkunjung rumah ke rumah, akan tetapi ahli tabligh yg berjaya menarik masyarakat islam itu ke rumahnya sendiri.Beliau perlu menjadi rujukan,menjadi contoh dan teladan kepada masyarakat sekelilingnya.Kita perlu sedar, ahli tabligh masa kini bukan lagi menyebarkan islam kepada masyarakat jahil yg tidak beragama tetapi kepada muslim dan muslimat yg mencari panduan kehidupan.

6. Saya berharap, akan wujud ahli tabligh yg meluangkan masanya untuk menerima kunjungan insan yg mencari arah dan tujuan hidup ini.Ahli tabligh yg saya maksudkan adalah ahli tabligh yg berperwatakan menarik,kemas,yg tidak meninggalkan langsung tuntutan dunia,yg menunaikan kewajipan fardu ain dan fardu kifayah serta benar dalam setiap kata2nya.Ahli tabligh ini adalah insan yg benar2 takut kepada balasan Allah dan ingin sekali menyelamatkan masyarakat islam lain.

7. Semua ini pasti berjaya jika ahli agama itu tunduk dan akur hanya kepada Allah.Moga kerja baik ini disusuli dengan kesabaran dan keimanan yg tinggi.

No comments: