Wednesday, November 5, 2008

melayu berniaga

1.perniagaan adalah satu sumber tuk jd kaya.org yg biasa berniaga sedia maklum tentang hal ini.di dalalm berniaga,apa yg penting adalah guru kita.dari mana atau dari siapa kita belajar tuk berniaga, akan memberi kesan jangka panjang atas perniagaan kita.di era globalisasi ini,selain strategi perniagaan, daya tahan tuk menerima ape jua cabaran itu juga amat penting.
2.satu pg semasa aku dan tunang pergi bersarapan disatu kedai di jln ipoh, aku ternampak seorang peniaga cina meniaga barang2 aksesori wanita dan buah2an.ade handbag,topi,talipinggang dan byk lagi.yg aku pelik...kt ctu sumer kedai mkn melayu..kenapa dia dtg berniaga disitu.peniaga cina ini cuma menggunakan kereta perodua kembara miliknya tuk meletakakn sume barang2 td.mgkn kt cn la rezeki cina ni kot..
3.tp ape yg menariknyer..cina ini menggunakan pelaris tuk melariskan barang2nyer.kalo saudara nak tau..pelarisnyer adalah dr beliau sndr.ape yg cina ini lakukan...dia menari disitu..mula2 bukak lagu hndustan..dia menari hndustan,lps tu bukak lagu techno,dia menari techno,dia bukak plak lagu ala2 cina opera..dia nari jgk kt ctu.yg bestnyer..stiap kali dia menari tu..siap jgk kostum dia..kn ngan tema lagu td..aku perhatikan sambil tersenyum...ramai gak org yg dtg beli brng2nyer.aku kagum sgt.aku mula terfikir..mengapa sampai begini skali org kt KL ni berniaga.stiap org ada alasan yg tertentu kan??
4.mengapa melayu tidak boleh melakukan begitu?? sukar tuk dijawab kan.tp cuba kita perhatikan.disetiap kawasan melayu..mesti ada peniaga cina.kalo ada medan selera melayu..mesti ada satu atau dua kedai makan cina.tp mengapa tiada lansung peniaga melayu di medan selera cina walhal org cina pon mmg suka mkn makanan melayu ni.pelik kan..tu sbb kita xleh slhkan cina ni kalo diorang kaya.memang dia berhak tuk kaya.
5.ada jgk yg aku tgk..di satu medan selera..peniaga melayu terlalu bersaing sesama sendr.mulanyer ada satu gerai ns campur,lps tu mncul satu lg,dan satu lg muncul lg.mulanyer aku gembira melihatnyer..tp slps beberapa minggu,persaingan dimulkan.gerai yg kedua mula meletakkan 'signboard' RM3 TUK SUME LAUK.mesti ssh gak peniaga lain tuk ltkkan harga makanan jika kos mereka berbeza.mmg menguntungkan pengguna tp tuk apa kalo bnda ni hanye sementara.bkn ke elok kalo stiap pemilik ini berbincang dahulu tuk meletakakn satu harga yg berpatutan.mgkn aku hanye pandai berkata tp x memahami mereka, tp cuba la kita fikirkan,mengapa melayu itu susah tuk berjaya dlm perniagaan walhal seperti sy katakan td..perniagaan adalah sumber kekayaan.

No comments: