Monday, November 10, 2008

kenduri melayu

1.org kata hidup ni mcm roda.ada jgk yg kata hidup ni mcm kitaran.bila sebut pasal kenduri..mesti kita akan fikir kenduri yg kita tempuh sejak kita kecil sampai la kita besar ni kan..
2.lps je kita lahir akan ada la kenduri aqiqah, kenduri menyambut kelahiran.kalo anak perempuan, seekor kambing perlu dikorbankan dan dua ekor bg anak lelaki.bila kita dah besar ckit.. ada plak kenduri berkhatan.dah masuk skolah menengah, mesti ada plak kenduri doa slamat tuk amik exam dan esyukuran bila dah lulus dgn cemerlang.pastu ada lak kenduri bertunang dan diiukuti kenduri yg terbesar la..kenduri kawen.( aku kawen 16/11/08 ni, dijemput hadir ).
3.kalo kita lihat..ape yg kita lami tu sumenyer proses tuk kita mengitar smula proses tu tuk anak2 kita pula.tp ade sesetengah kenduri ni memudahkan kita dan ada jgk kenduri yg wat kita rs tertekan dan memerlukan komitmen yg tinggi.cuma yg aku x faham..mengapa stiap kenduri tu kita sukar tuk merasa hepi..mengapa prasaan lega tu hadir slps kenduri tu selesai..,adakah kita ini,adat melayu ini benar2 jujur dan ikhlas tuk wat kenduri??
4.ada kala apa yg kita inginkan terpaksa dikorbankan tuk memenuhi keinginan org lain tuk memastikan kenduri ini benar2 kenduri yg dilakukan hanya tuk org2 yg ingin menghadiri kenduri ini dengan keinginan yg ikhlas....

No comments: