Tuesday, November 4, 2008

ketuanan melayu

1."konsep ketuanan Melayu gagal menolong bangsanya menuju kejayaan dan kecemerlangan dalam bidang ekonomi serta pelajaran.konsep itu juga menyebabkan berlaku pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar negara."itu kata zaid ibrahim.bekas menteri melayu yg paling bodoh.
2.kenapa semua org harus memperkatakan konsep ketuanan melayu ini.apakah sebelum merdeka melayu ini dianggap tuan??apakah kini setelah 51 tahun kita merdeka, kita kini benar2 tuan??untuk memikirkan masa depan, kita perlu melihat kisah yg lalu untuk kita menilai semua keputusan yg kita buat itu benar2 membawa kita maju ke dpn atau kita trus ke belakang.
3.sejarah yg lalu, blump rnh menceritakan tentang ketuanan melayu.zaman kesultanan melaka, kita msih dibawah pengaruh sultan2.melayu masih hamba pada sultannyer.byk kisah yg menunjukkan melayu itu kaku tuk bersuara dan byk kisah tentang bagaimana kezaliman sultan itu masih tidak dpt ditentang.
4.semasa zaman penjajah, kita semua tahu yg penjajah itu tuan kpd kita.tiada juga daya atau kudrat kita tuk menghalang penjajah ini trus berkuasa.slps satu penjajah,dtg pula penjajah yg lain.kita semua pon sdh tahu brapa ramai penjajah yg sdh menjajah kita.
5.slps merdeka, kisah ketuanan melayu ini mula mekar.mgkn kita 'tuan punya nama' tp apakah kita ini benar2 tuan??saya biarkan dulu persoalan itu tuk kita fikirkan bersama.tp apa pula kisah 'kehambaan kaum bkn melayu'? adakah mereka sdh lama mnjd hamba disini?apakah mereka sdh serik merasakan kezaliman tuan melayu mereka ini?apakah hamba bkn melayu ini lebih mulia dr tuan melayu ini?bagaimana pula hamba bkn melayu ini hendak hdp dibumi tuan melayu ini? dan byk lg persoalan tentang kehambaan bkn melayu ini.
6.mgkn di tanah melayu ini,melayunyer mengagungkan cara hambanyer bekerja dan berfikir sampai terlalu byk yg negatif pd dr hambanyer itu kita x nmpk.lantas, semua kesilapan kita letakkan di bahu tuannyer.atau mgkn sebenarnyer ketuanan melayu itu tdk prnh wujud sampai kini dan sebenarnyer melayu itu trus ditindas oleh tuan sebenar tanah melayu ini.kdgkala kita terfikir juga,seolahnyer kita ini seperti minoriti di sini kerana byk sgt hak kita yg terancam.

No comments: