Friday, October 31, 2008

rezeki melayu

1. hari ini hari jumaat.td slps mkn aku berjalan menuju ke masjid india.untuk sampi ke masjid india, aku harus melalui jln masjid india.byk kedai2 disitu.aku rasa semua org tahu tentang kepelbagaian kedai2 di tepi jln masjid india.kebanyakan kedai2 disini sudah lama berniaga.jika waktu perayaan, tempat inilah yg akan dikunjungi oleh berjuta2 org melayu.
2. dlm perjalanan td, aku lihat kedai2 yg dimiliki oleh org islam sudah mula memberhentikan operasi perniagaan untuk bersama pergi menunaikan kewajipan sebagai muslim.tp aku pelik,mengapa pemilik kedai2 sahaja yg melakukan.apa yg terjd pd ramai org melayu yg berniaga membaiki kasut,meniaga air,meniaga buah dan mcm2 lg peniaga kecil melayu yg hanya mencuri2 meniaga di tepi2 lorong dan disisir2 kedai ini.semuanyer asyik mencari rezki.mgkn bagi mereka ini mereka blum cukup kaya.. jd kenalah kerja lebih.
3. sesudah solat jumaat aku berhimpit2 kluar dr masjid india tu.aku solat di tngkt atas.semasa trn dr tangga ramai peminta2 sedekah memberi slm dan menghulurkan tangan tuk meminta sedekah.mereka ini memang sampi awl di msjid ini.sblm solat meminta dan slps solat juga meminta.yg peliknyer.. slps sahaja hbs solat..mereka trus berdiri di tempat masing2 tuk meminta sedekah.mgkn mereka lupa tuk minta dr yg berkuasa tuk mnjadikan mereka kaya kot..
4. aku benci peminta sedekah melayu ni tp x adil jugak untuk menhukum mereka 100%.terlalu byk pihak yg salah dlm hal ini.fikirkan la... apakah satu ringgit yg kita beri tuk hr ini bisa wat diri kita,peminta sedekah dan masyarakat sekeliling kita menjadi bangsa yg dihormati???

No comments: