Friday, October 31, 2008

melayu

1.dengarnyer melayu itu penuh sopan santunnyer.khabarnyer melayu itu ada adat ketimurannyer.boleh dikatakan melayu adalah idol tuk masyarakat timur.pelbagai cerita kisah dahulu kala menceritakan tentang bagaimana kehidupan melayu itu yg ptt dikekalkan dan dicontohi.
2.tp jika di dalam Al-quran ada hadis dan nas tuk kita jadikan dalil..dalam sejarah melayu juga ada nasnyer.mari kita lihat beberapa pepatah dan peribahasa melayu yg menunjukkan siapa melayu sebenarnyer.
3.sebagai contoh( jgn dipagar nyiur yg condong,buahyer jatuh ke laman org)aku rasa ini melambangkan melayu itu tamak dan mementingkan diri.(Ada padi semua jadi, ada beras semua kerja deras)melayu mengutamakan harta semata,(Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar)sentiasa mencari pluang tuk mengumpat,(Harapkan guruh di langit, air di tempayan dicurahkan )melayu itu bodoh dalam pelaburan,(Biar putih tulang, jangan putih mata)melayu lebih rela mati dari malu.
4.ini sebahagian contoh tuk kita fikirkan.banyak sangat elemen negatif dlm diri melayu itu.ini semua dtg dari org tua2 kita jgk yg khbarnyer lebih byk mkn garam dr kita.dari nas ini kita bleh nmpk yg melayu itu bodoh,tamak,dengki dan x brani tuk menanggung risiko.maknenyer saya x nmpk dimanakah adat ketimuran melayu itu.atau mgkn pe yg melayu itu lakukan hanyalah plastik atau bermuka-muka untuk memperlihatkan melayu itu masyur sebagai masyarakat yg penuh adat dan sopan santunnyer.
5.aku melayu... x perlu dipertikaikan lg.tp mengapa aku kutuk melayu kali ini??sbb aku rasa kita x kenal diri kita sendiri.sampai bila lg kita perlu hdp dlm fantasi dan membuatkan kita lalai tuk mengubah diri dan memajukan diri sendiri...

No comments: