Monday, November 30, 2009

pujangga laksamana

1. Tulisan di dalam blog saudara Nobisha membuat sindiran mengenai konspirasi bangsa asing untuk mendapatkan tanah melayu ini. Dahulu, saya juga ada menulis tentang bagaimana mereka ingin menguasai kita melalui politik. Saya percaya, perancangan mereka berjalan dengan baik sekali.

2. Jika kita lihat bangsa melayu pula, ramai pejuang bangsa kita masih sibuk untuk menjaga nasib bangsa2 asing ini sehingga terlupa perkara yg utama. Saya akui, bangsa kita sudah jauh berpecah belah. Keadaan sekarang sudah tidak seperti dahulu.

3. Sewaktu saya kecil, saya boleh lihat bagaimana bangsa melayu itu bersama2 berfikir untuk memajukan diri mereka. Akan tetapi, kini semua sudah berubah. Dek kerana mabukkan wang ringgit, bangsa melayu itu bersaing sesama sendiri malah ramai yg sudah menjadi pengkhianat bangsa sehingga sanggup bekerjasama dengan bangsa asing hanya semata untuk mengalahkan bangsa mereka sendiri.

4. Melayu sekarang sanggup menjual tanah pada bangsa asing, menjual perniagaan atau lesen yg diperuntukan untuk melayu kepada bangsa asing, menjadi ajen untuk menipu bangsa sendiri semata2 kerana upah yg ditawarkan oleh bangsa asing dan ramai juga bangsa melayu yg merasa hina menjadi melayu kerana terlalu percaya dengan dakyah bangsa asing ini yg meletakkan segala budaya negatif tehadap melayu.

5. Melayu perlu sedar, wang ringgit bukanlah segalanya. Kita tidak perlu pembangunan dan pembukaan bandar baru jika ianya dihuni oleh bangsa asing ini, kita juga tidak perlu terperangkap bersama perancangan jahat di dalam urusan perniagaan mereka.

6. Hari ini kita boleh lihat di mana setiap bandar yg dibangunkan adalah semata2 untuk meningkatkan harga tanah di kawasan tersebut. apabila harga itu meningkat, melayu tidak mampu membeli rumah2 dan kedai2 di situ. Maka, mereka secara bergerombolan akan membeli rumah2 dan aset2 yg lain. Majoriti mereka di dalam kawasan tersebut akan bertambah apabila anak2 mereka tidak dididik untuk berhirah tetapi mengembangkan perniagaan yg ada dan terus menginap berhampiran ibu dan ayah mereka.

7. Anak2 melayu pula, pergi ke kota menyewa rumah milik bangsa asing ini. Bekerja juga di institusi dan perniagaan bangsa asing ini. Membeli kenderaan juga dari syarikat2 bangsa asing ini. Pemeriksaan bulanan kenderaan juga dilakukan di kedai2 bangsa asing ini. Sebahagian gaji juga dihabiskan untuk membeli keperluan yg di jual oleh bangsa asing ini.

8. Kita tidak mahu suatu hari nanti anak2 cucu kita terpaksa menempuh hidup yg lebih perit dari apa yg kita tempuh. Lebih malang lagi, mereka mengemis di bumi nenek moyang mereka dahulu. Generasi mereka ini akan menyumpah terhadap generasi sekarang kerana lalai di dalam perjuangan menjaga daulat bangsa.

9. Saya berpendapat, kesedaran ini perlu dipupuk sejak dari anak2 kita masih kecil. Biarlah bangsa asing ini memanggil kita rasis atau apa2 gelaran. Kita tidak mahu kita menang majoriti bilangan penduduk, tetapi apabila kita menyemak keluasan hak milik tanah di Malaysia ini, majoriti keluasan tanah itu adalah milik bangsa asing ini.

10. " tak kan melayu hilang di dunia ". Harapan saya juga begitu. Biarlah melayu itu tidak hilang di buminya sendiri.

No comments: