Friday, May 29, 2009

pengorbanan melayu

1. Memberi atau melepaskan sesuatu yg kita sayangi untuk tujuan memberi kepuasan kepada individu lain adalah makna pengorbanan.Kita bersedia bekorban akan tetapi adakah pengorbanan itu berbaloi???

2. Zaman ini, pengobanan sering salah dipenterjemahkan.Mak ayah tidak lagi sanggup mengorbankan tanah dan kebun tuk di gadai demi menghantar anak ke menara gading.Ada juga anak2 yg tidak boleh mengorbankan hasil pendapatan mereka tuk diberi kpd ibu bapa sebagai belanja pergi mengerjakan haji di Mekah.Terdapat juga jiran tetangga yang sanggup mengorbankan masa mereka memerhatikan jiran sebelah rumah hanya kerna mahu memerhati sesuatu keburukan untuk diceritakan kpd org lain.Remaja melayu sanggup bekorban nyawa demi menjadi raja rempit jalanan.Anak gadis mengorbankan maruah sebagai trend.

3. Terlalu ramai yg sanggup bekorban di zaman ini hingga kita sendiri tidak dapat menilai harga pengorbanan itu.Setiap org mempunyai alasan atas apa yg mereka lakukan.

4. Jika kita fikirkan, mengapa pula ibu bapa sanggup menggadikan tanah apabila hendak menjamin anak mereka dari tahanan lokap.Ada pula bakal suami yg sanggup bekorban menerima bakal isteri yg sudah hilang perawan.Anak2 bekorban mengikat perut demi membayar hutang kereta atau kad kredit.POlis trafik mengorbankan nyawa demi mat rempit.Masyarakat pula menganggap menjaga tepi kain org lain sebagai suatu pengorbanan besar.

5. Mungkin kita sudah perlu memikirkan nilai suatu pengorbanan.Kita tidak akan dilihat kejam jika kita hanya berpihak kepada kebenaran.Pengorbanan bukan tuntutan jika nilainya hanya untuk memperindahkan pandangan masyarakat terhadap diri kita.

No comments: