Friday, December 12, 2008

pemikiran melayu

1. setiap pemikir slalu berfikir tuk sesuatu yg perlu diperbaiki atau dimajukan.dan setiap pemikiran itu perlu kepada beberapa contoh tuk dijadikan pengajaran atau sempadan.
2. masyarakat melayu jgk memepunyai ramai pemikir yg terbilang.ini sdh dibuktikan di dalam sejarah melayu itu sendiri.tp apakah kita pernah terfikir yg mgkn ada sedikit pemikiran melayu itu tersilap dr pandangan nyer berdasarkan contoh yg salah..mgkn la..itu yg aku fikirkan...
3. seperti berniaga... melayu slalu berfikir yg kaum cina itu pandai berniaga.melayu penuh dgn sifat hasad dengki..tu sbb kita x maju dalam perniagaan.btul ke?? aku rasa x.. cina tu lagi teruk dia punya hasad dengki.tgk je sejarah bijih timah negara kita.bkn ke diorang ni sampai bergaduh sesama sendiri tuk berebut lombong bijih.tp oleh kerana persatuan diorang skrng dah ade byk aliran tunai..jd mslh tuk berniaga itu kurang.mgkn ade jgk yg berniaga dr sumber yg haram seperti dana dr penjualan dadah,pelacuran dan mcm2 lagi la...x mcm kita ni, ssh nak cari duit modal tuk berniaga.
4. tp apa yg aku sebagai melayu ni br terfikir slps solat jumaat td... mengapa kita x pernah kaji dan selidik cara masyarakat punjab ini hidup.bagaimana diorang menguruskan ekonomi keluarga dan masyarakat punjab itu sendiri.kalo kita tgk, x ramai masyarakat punjab yg hidup ssh.entah2 xde kot.diorang ni kaya raya jgk.dulu asalnyer diorang ni xde pon tanah atau ape2 aset kan?jd aku harap ade seseorang wira melayu akan kaji benda ni.
5. dr pemikiran aku, masyarakat punjab ni konsisten.mgkn sbb ikatan kekeluargaan yg erat dan kuat.diorang telah latih dan beri tunjuk ajar yg jitu terhadap generasi diorang ni.masyarakat punjab sinonim dgn pekerjaan doktor,peguam dan peniaga.anak2 diorang ni mgkn diasuh tuk jadi seperti org2 tua mereka.mereka tahu utk menarik minat anak2 mereka ke arah itu.mereka bentuk anak2 mereka mengikut budaya mereka sendiri.mereka bina wawasan tuk anak2 mereka.maka dgn itu anak2 punjab ini nampak haluan dan arah tuju mereka ditambah plak degan ajaran dari mereka2 yg dah berjaya dlm masyarakat punjab ini.
6. mgkn inilah hikmah apabila org2 tua dan org2 sebelum kita yakin dgn budaya kaum kita.pasti melayu berjaya seperti melayu itu sendiri.

No comments: